Herczigék legjobb versenye lehetett volna a Cseh Rally

2018. augusztus 27. hétfő 16:01

Herczig Norbiék a jó időeredményeket, a legyőzött vb-menőt és a hangulatot viszik magukkal Csehországból, nem a nagynak tűnő, de végül csak az autót érintő esést.

Egyszer ennek is el kellett jönnie: Herczig Norbiék nem tudták befejezni a cseh Barum Rallyt, az ötödik gyorsasági szakaszon ugyanis komolynak tűnő, ám szerencsére végül csak a versenyautót érintő balesetet szenvedtek. Norbi és Ramón épen és egészségesen, de roppant csalódottan kászálódtak ki a fák közé csúszó Fabiából, és a MOL Racing Team helyszíni interjújában még érezhetően zaklatottan nyilatkoztak, de elég volt néhány óra ahhoz, hogy Norbi profin lekvittelje magában az eseményeket.

“Egy perec soha nem jön jókor, és ez most különösen rosszkor jött, de van már mögöttem annyi versenykilométer, hogy fel tudjak dolgozni egy esést” - mondta kicsit már jobbkedvűen Norbi a MOL-csapatnak.

Mi történt pontosan?

A MOL Racing Team pilótája abból a szempontból is kivételes figurája a magyar autósportnak, hogy szinte soha nem foglalkozik a körülményekkel, és mindig magában keresi először a hibát. A verseny előtt beszélgettünk egyet, akkor azt mondta, nem szokott ilyenek kérni a sorstól, de most nem bánná, ha elmaradna az eső.

Nem hozott szerencsét Herczigéknek a Barum Rally

Azt gondoltuk, a tesztelésnél beszedett balszerencse elég lesz a Barum Rally hétvégéjére, de sajnos nem így történt. Norbiék az első szombati gyorson összeszedtek egy dupla defektet, amiben elég sok idő is benne maradt, és még nem volt vége. Az ötödik gyorsasági szakaszon aztán megjött az eső, amitől tartottak is Norbiék, akik egy kanyarban lecsúsztak az útról.

Norbi és Ramón fantasztikusan kezdték a versenyt, az első gyorsaságikon nagyon jó időket mentek, aztán viszont leesett az eső, és a zlíni pálya sajátosságai közül az egyik legfélelmetesebb robbant a magyar páros arcába.

“Az aszfalt minősége igen széles skálán mozog ezen a versenyen, van, ahol nagyon jó, máshol töredezett, kopott, kavicsos, vagy éppen kátránnyal javított. A mi vesztünket pont az utóbbi okozta, felúszott az autó, és hiába álltam a gázon, nem volt meg a tapadás, ami az úton tarthatott volna minket” - magyarázta a négyszeres magyar bajnok, majd nevetve hozzátette, az adatkártya elemzésekor kiderült, hogy bár már menthetetlen volt a helyzet, de ő még mindig taposta a gázt, amikor a fák közé repültek, hátha sikerül megkapaszkodniuk.

Azt gondoltuk, Norbit a nagy kimaradt lehetőség, illetve az esés ténye lelankasztja legalább egy kicsit, de erről szó sincs. Azzal kapcsolatban, hogy még meg sem állt az árokban az autó, ő már Ramónt kérdezgette, hogy jól van-e, már hangosan nevetve idézett fel egy hasonló esetet. “Volt egy olyan esésünk Baczigál Igorral hat évvel ezelőtt, hogy az autó többször átgurult a tetején, én meg minden fordulatnál megkérdeztem Igort, hogy rendben van-e.”

 
Fotó: MOL Racing Team
 
A baleset egyébként elég félelmetes volt, de Norbi szerint nem számított különösen nagy esésnek. “Ramón aranyos volt, ahogy kiszálltunk a kocsiból, egyből azzal nyugtatgatott, hogy ennél ő eddig csak nagyobbakat esett a korábbi pilótáival. Egyébként inkább azt emelném ki, hogy az autó biztonságtechnikai berendezései nagyon jól vizsgáztak, hiszen tulajdonképpen leporoltuk magunkat a baleset után, és mehettünk volna tovább. A versenyautó sincs borzasztó állapotban, a futómű, a bukócső nem sérült, csak a karosszériát érte komolyabb kár” - tette hozzá Norbi.

Egálban menni Dani Sordóval

A MOL Racing Team versenyzője a bukás ellenére szép élményeket is hoz magával Csehországból, sőt igyekszik ezekre koncentrálni. “Ez egy fantasztikus verseny! Itt minden van, ami a raliban szép és jó, a Barum Rallyban megvan minden, amiért imádjuk ezt a sportot” - lelkendezett Norbi, akit nemcsak a verseny hangulat, de az elért részeredmények is jogosan tüzeltek fel.

“Ez volt az első verseny, ahol tényleg nagyon közel voltunk az élmezőnyhöz. Egész kis különbségek voltak csak a versenyzőhöz képest, akik már rengeteget mentek ezeken a pályákon, és folyamatosan a cseh élmezőny előtt voltunk. És az sem volt egy utolsó érzés, hogy a Hyundai elhozta a versenyre a spanyol Dani Sordót [a spanyol pilóta 13 éve versenyez a világbajnokságon, a Barum Rally legnagyobb neve volt - a szerk.], akivel szinte végig azonos időket mentünk” - mondta Norbi, majd némi unszolás után, de érthetően büszkén hozzátette “egyszer meg is vertük őket.”

Pont azért, mert az első futamokon ennyire jól mentek Norbiék, joggal gondolhatnánk, hogy összetörte a MOL Racing Team párosát a kudarc, de nem így van. “Az esést tudom kezelni, a technikai sportokban pedig a semminél is kevesebbet érnek a “mi lett volna, ha…” kezdetű mondatok. Viszem magammal az élményt, és az első gyorsaságikon elért időeredményeket, a hibákból pedig igyekszem tanulni.”

Vissza kell ülni a lóra gyorsan

“Eddig elkerültek minket a balesetek, most belenéztünk egybe, de akik a mezőny első felében mennek, azok ennél sokkal nagyobbakat is szoktak esni, és talán többször is. Én is buktam már nagyobbat ennél, és Ramónnak is volt csúnyább balesete” - magyarázta Norbi.

De vajon nem hagy-e nyomot a tudatalattiban egy ilyen eset még egy olyan rutinos pilótánál is, mint Herczig Norbert? Pedig bő két hét múlva a MOL Racing Team párosa már a lengyel ralira fog tesztelni.

“A lengyelországi verseny első féktávjánál fog kiderülni, maradt-e bennem nyoma az esésnek” - mondta szenvtelenül Norbi. “Úgy gondolom, elég régóta versenyzem ahhoz, hogy fel tudjak dolgozni egy ilyen esetet, hiszen pördültem én már máskor is át versenyautóval a tetején. Az emlékezetes, 2012-es baleset után egy hónappal már újra versenyeztünk, sőt nemcsak visszatértünk a szezonzáró futamra, de meg is nyertük. Az a siker jó kis utókezelésnek bizonyult, de tudjuk, hogy a megfelelő rehabilitáción sok múlik” - tette hozzá nevetve Norbi.

Továbbra is a dobogón

A MOL Racing Team pilótája összesítésben tartja harmadik helyét az Európa-bajnokságon, de Norbiéknak már csak egy futamon van lehetőségük elindulni, így számukra a Lengyel-ralival zárul a szezon, Lettországba - most úgy néz ki - nem utaznak el.

Bár Norbiék végig hangsúlyozták, hogy akár az eredmények rovására is a biztos célbaérést tartják szem előtt, azért egy ERC-dobogó elég jó perspektíva ahhoz, hogy az ember reménykedni kezdjen.

“6+1 versenyre szól a szerződésünk, és nekünk csak a PZM Rally Poland jár a fejünkben, ott szeretnénk minél jobban szerepelni. Fontos, hogy hasonlóan jól versenyezzünk, mint a Barum Rally első gyorsasági szakaszain, mert azt látom, hogy egyre inkább mögénk áll a magyar ralitársadalom. Sokan, köztük rengeteg versenyző hívott fel, vagy írt, hogy biztasson minket, és a szakmai elismerés mindennél fontosabb számunkra.”

“Persze nem szeretnék elfelejtkezni a szurkolókról sem, rengeteget jelent a támogatásuk. A baleset után kapott rengeteg üzenet is nagyon jólesett, és hozzájárult ahhoz, hogy gyorsan magunk mögött tudjuk hagyni a szerencsétlen esetet.”

MOL Sportágak
MOL Csapat