Herczigék ralitörténelmet írtak a gyilkos görög murván

2018. június 05. kedd 09:08

Kiváló abroncsstratégia, nagyszerű összhang a fülkében, és a MOL új versenyüzemanyaga is kellett a káprázatos második helyhez az Akropolisz-ralin. Interjú.

Valami ilyesmire gondoltam előzetesen, amikor a vérmesebb reményekről beszéltem”’ - mondta fáradtan, de nagyon boldogan Herczi Norbi a MOL-csapatnak. A MOL Racing Team pilótája álomszerű versenyzéssel örökre beírta magát a magyar ralitörténelembe, hiszen szakaszokat nyerve, végig az élmezőny közvetlen közelében autózva végül a második helyen végzett az Akropolisz-ralin.

“Most már bevallhatom, a legszebb álmaimban a dobogó jelent meg, arra viszont még én sem számítottam, hogy a második helyen tudunk végezni. Ahogy mondani szokás, minden összeállt, és végül nagyszerű csapatmunka eredménye lett a második hely” - tette hozzá a magyar ralibajnok.

Okosan-gyorsan

Lehet, hogy elsőre oximoronnak tűnik a közcím, de Norbi korábban is elmondta, hogy a sebesség és a biztos célbaérkezés közti balanszot kell megtalálni. Ez Görögországban szinte tökéletesen sikerült, néhány apróbb hiba - sőt, akadt egy komolyabb is - ellenére tökéletesen ült a csapat taktikája, jól ment az autó, a Herczig-Ferencz páros pedig összehangolt csapatmunkával koronázta meg az ideális körülményeket.

“Ésszel kellett versenyezni az Akropolisz-ralin, ami alatt azt értem, hogy bizonyos helyzetekben vissza kellett fognunk a tempót."Mehettünk volna gyorsabban is, de vigyáznunk kellett az abroncsok épségére, mert könnyen előfordulhatott volna, hogy elveszítjük a vámon, amit megnyerünk a réven.""Ezeken a köves-sziklás pályákon iszonyatos minőségű burkolaton kell megtalálni az ideális sebességet, és örömmel mondhatom, hogy nekünk ez most sikerült.”

 
Fotó: MOL Racing Team
 
“Utólag jól mulattunk rajta, hogy Ramón néhány szakaszon raccsolva mondta végig az itinert, mert úgy ugrált a nyelve a szájában, hogy alig tudott beszélni” - tette hozzá nevetve Herczig.

Ült az abroncstaktika is

“Talán az volt a legfontosabb, hogy nagyon jól működött az abroncstaktikánk. Ugye az ERC-n az a szabály, hogy tizennyolc gumit lehet elhasználni, de ezen a versenyen a durva, köves-sziklás burkolat úgy eszi az abroncsokat, hogy lehetett tudni, döntő tényező lesz, hogy sikerül vigyázni a gumikra.”

 
Fotó: MOL Racing Team
 
“A spórolást itt abszolút szó szerint kell venni. Olyanokra kell gondolni, mint hogy az autópályán teljesített etapokon figyeltünk a sebességünkre, nem szabadott többel mennünk mint 100-110 km/h, volt, hogy elölről hátulra kerültek abroncsok egy-egy szakaszt követően, és menet közben is cseréltünk, sőt volt gyorsasági, amit úgy ítéltünk meg, hogy jobb használt abronccsal kezdeni. A végén kiderült, nagyon bejött ez a stratégia, hiszen végig gyorsak tudtunk maradni” - mondta elégedetten Herczig.

Tökéletesen vizsgázott az új nafta

Az Akropolisz-ralin mutatkozott be a magyar fejlesztésű versenyüzemanyag, a MOL Hi5 névre keresztelt benzinje, és bár Herczig azonnal leszögezte, hogy a korábban használt MOL Racing Fuel-lal sem volt a világon semmi gond, azért érezhető volt a különbség a kifejezetten R5-ös versenyautók számára fejlesztett üzemanyag minőségét illetően.

“Mintha hátba vágtak volna egy szívlapáttal, olyat ugrott az autó az első kvalifikációs futam rajtjánál. A teszteken még kevésbé éreztem a különbséget, a versenyen azonban már kijött, hogy az R5-ösök számára fejlesztett üzemanyaggal mennyivel gyorsabban, és mennyivel korábban tudtam leváltani a fokozatokat.”

“Szeretnék gratulálni a MOL mérnökeinek, minden pillanatban éreztük, milyen komoly fejlesztési munka áll a kiváló minőségű üzemanyag mögött” - tette hozzá Herczig, aki ralitörténelmet írt az Akropolisz-ralin, hiszen évtizedekben mérhető, mikor végzett utoljára ilyen előkelő helyen magyar pilóta Európa-bajnoki futamon.

Amikor minden klappol

“Megvolt a jó taktika az abroncsokra, és szerencsére az autó is tökéletesen működött, egy prüszkölés nem sok, annyi gondunk sem volt vele az egész hétvégén. Ezek után már csak nekünk kellett odatennünk magunkat Ramónnal, hogy tényleg megvalósítsuk a verseny előtt halkan megfogalmazott álmainkat.”

 
Fotó: MOL Racing Team
 
“Szeretném kiemelni, hogy borzasztó fontos az autón belüli összhang, és nekünk Ramónnal elég volt három verseny ahhoz, hogy összecsiszolódjunk. Jól működtünk együtt, fizikálisan és mentálisan is jól bírtuk végig a versenyt, márpedig enélkül nem lehet jó eredményt elérni.”

Herczig mindenkit alaposan megdicsért, elmondta, hogy profi körülmények között dolgozhattak Ramónnal, és az egész stáb remekül tette a dolgát. Amikor arra kértük, végre magáról is mondjon valamit, ha már egyszer második helyre kormányozta az R5-öst élete harmadik ERC-versenyén, jellemző módon csak azt emelte ki, hogy jól sikerült az itiner feldiktálása.

“A saját teljesítményemet ítéljék meg azok, akiknek ez a dolguk. Annak örülök, hogy jól sikerült feldiktálnom az itinert, de egy hiba így is maradt benne, vasárnap le is csúsztunk az útról, de szerencsére ez sem tört meg minket. Nagyon fontos volt, hogy végig tiszta fejjel, nagyon tudatosan versenyeztünk, és ez főleg a hiba után nyilvánult meg” - mondta önkritikusan Herczig.

A MOL Racing Team első trófeája

Ha ő nem hajlandó rá, akkor átvesszük a feladatot: Herczig Norbi jelenleg az abszolút harmadik helyen áll az ERC pilótái között, és mivel az Akropolisz-rali első helyén végző Bruno Magalhaes privát versenyzőként indul, így Norbi a MOL Racing Team első csapatgyőzelmét is szállította. “Boldog vagyok, hogy a MOL Racing Teamé lett a trófea, és a csapatvezetőnk Baranyai László átvehette a pódiumon a serleget ezért a pozícióért, és hogy ennek köszönhetően a csapatunk is a harmadik helyen áll a tabellán, pont úgy, ahogy Ramón a navigátorok között. Ez jó visszaigazolás számunkra, de nem dőlhetünk hátra egy pillanatra sem, dolgoznunk kell tovább.”

“Számomra az a legfontosabb, hogy abszolút versenyben voltunk a legjobbakkal is. Ezt viszem magammal Görögországból, és az érzést, hogy az utolsó versenynap négy gyorsaságijából háromszor is megvertük a végül a versenyt megnyerő portugál párost.”

Ez dicséretes szerénység, de hozzá kell tennünk, hogy Herczigék nem csak az utolsó napon bemutatott remeklésüknek köszönhetően végeztek a második helyen. Már a pénteki nap után is nagyon közel voltak a dobogóhoz - igaz, ekkor még a 6-7. hely környékén állva - és folyamatosan közelítettek az élmezőnyhöz.

 
Fotó: MOL Racing Team
 
“Az, hogy szakaszt tudtunk nyerni a legjobbak között, természetesen boldoggá tesz, ahogy annak is nagyon örülök, hogy az utolsó versenynap elején meglevő, bő egyperces hátrányunkból jó 30 másodpercet le tudtunk faragni vasárnap, és végül csak 29 mp-cel kaptunk ki a végső győztestől.”

Veszprém után Mégveszprémebb, aztán Veszprém

Norbi a verseny előtt elmondta, azért reménykedik a jó szereplésben az Akropolisz-ralin, mert Görögországban több pálya is hasonlítan kedvenc magyar versenyére, a Veszprém-ralira. Nos, a helyzet tovább javul, hiszen a két hét múlva esedékes Ciprus-rali pályái még jobban hajaznak a veszprémiekre.

“Egyelőre nagyon kevés információnk van Ciprusról. Az biztos, hogy hasonlóak a körülmények, de talán ennyire nem kövesek a pályák, szóval talán egy kicsit még jobban hasonlít a veszprémire. Nem sok időnk lesz, bő egy hét múlva már utazunk is Ciprusra, és mondanom sem kell, a görögországi futam után szeretnénk itt is jól szerepelni- mondta Herczig, akit a ciprusi verseny után idén először láthatunk majd itthon versenyezni: természetesen a Veszprém-ralin, július 7-8.-án áll rajthoz a bajnoki címvédő pilóta.

MOL Sportágak
MOL Csapat