Hiába az újabb dobogó, Herczig még mindig nem elégedett

2018. június 19. kedd 10:57

Herczig Norbiék újabb bravúros ERC-futamon vannak túl, de hiába végeztek zsinórban másodszor a dobogón, a pilóta még mindig nem teljesen elégedett. Interjú.

Folytatódik Herczig Norbiék és a MOL Racing Team álomszerű Európa-bajnoki hadjárata: Görögország után Cipruson is dobogóra állhatott a magyar bajnok pilóta, aki összesítésben őrzi harmadik helyét, a csapatot viszont a második helyre rakétázta fel ciprusi szereplésével.

Norbiék - kicsit döcögősebb kezdés után - ezúttal is okosan, a gumikkal spórolva versenyeztek, és bár kijutott nekik a peches eseményekből is, végül egy kis szerencse is kellett ahhoz, hogy a harmadik helyen végezzenek a Ciprus-ralin.

Herczigék zsinórban másodszor végeztek ERC-dobogón

Miután az Akropolisz-ralin ralitörténelmet írva a második helyen végzett, Cipruson is fantasztikusan versenyzett a Herczig Norbert-Ferencz Ramón páros. A MOL Racing Team párosa óriási verseny után újra a dobogóra állhatott, ezúttal a legalsó fokára. Az egész hétvégén jól hasító Herczig folyamatosan az élmezőnyben autózott, és a vasárnapot az 5. helyről várták.

“Álmomban sem gondoltam volna, hogy a versenysorozat felénél én a harmadik, a csapat pedig a második helyen fog állni."Szerettem volna legalább egyszer felállni a dobogóra, erre a sorozat felénél már másodszor locsolhattuk a pezsgőt a dobogón. Ez sokkal jobb szereplés, mint amire számítottunk, be kell valljam” - mondta a MOL-csapatnak Herczig.

Füstbe ment a remek abroncstaktika

“Az elején amúgy is általában igyekszünk finomabban menni, hogy felvegyük a ritmust, de most egy kicsit túlóvatoskodtuk az első két gyorsaságit, ráadásul volt néhány hibánk az itinerben is. Aztán a harmadik gyorstól már felvettük a versenytempót, onnantól a saját tempónkban tudtunk menni, és fokozatosan lépegettünk előre a rangsorban is” - mesélte Herczig.

“Ahogy jöttünk egyre feljebb, egyre inkább éreztük, hogy akár egy nagyon jó eredmény is kijöhet a versenyből, hiszen a versenytársakkal szemben nagyon jól tudtunk spórolni a gumikkal az utolsó három gyorsaságira. A sors azonban közbeszólt: a második napon történt sajnálatos baleset miatt akkora volt a csúszás, hogy a rendezők töröltek egy gyorsasági szakaszt az utolsó napról, így némileg füstbe ment az egész hétvégén következetesen végigvitt taktikánk.”

Herczigék persze nem estek kétségbe, úgy voltak vele, hogy ha csak két gyors lesz, akkor azokon teszik oda magukat, és bár ez nagyszerűen sikerült, az utolsó szakaszon, mindössze négy kilométerre a céltól defektet kaptak.

“Amikor bedöcögtünk a célba, az járt a fejemben, hogy talán sikerül megőrizni az összesített 4. helyünket, mert elég messze volt mögöttünk az ötödik, aztán kiderült, hogy a harmadik helyen álló Nasser Al Attiyah (vagy ahogy mi hívjuk magunk között, Nasszer Attila)  még nagyobb bajba került, mint mi: a kétszeres Dakar-győztes pilóta nem csak egy sima defektet kapott, hanem széttörte a felnijét is, és mivel a kerékcserével sok idő ment el, még egy helyet előre is tudtunk ugrani” - mondta elégedetten a magyar ralibajnok.

Nem volt izgalommentes Ciprus sem

Herczig elmondta, az ugyan igaz, hogy az Akropolisz-ralin inkább sziklás, mint köves a burkolat, és óriási kődarabokat kell kerülgetni, a ciprusi murva abból a szempontból még alattomosabb, hogy kisebb, de sokkal élesebb kavicsokon kell versenyezni.

“Nagyon oda kell figyelni, mert hiába megy jól az ember az egész verseny alatt, egyetlen apró hiba az egész erőfeszítést tönkre tudja tenni. Ez technikai sport, mindig benne van, hogy hiába csinálsz mindent jól, szóval kell szerencse is - vagy adott esetben az ellenfelek balszerencséje, bár ezt nyilván senkinek nem kívánjuk” - tette hozzá a MOL Racing Team pilótája.

 
Fotó: MOL Racing Team
 
“A nemzetközi szabályok engedélyezik a vegyes borítást, ami Cipruson azt jelentette, hogy a verseny nagyjából 70 százalékát murván, 30-at pedig aszfalton kellett megtennünk."Ennek azért megvannak a maga veszélyei, hiszen a murvás gumik gyakorlatilag csak minimális tapadást biztosítanak aszfalton, és hát én is elég messze kiléptem a komfortzónámból, amikor 170-nel repesztettünk egy aszfaltos lejtőn, és nem tudhattam, meg tudom-e fogni az alján levő enyhe jobbkanyarban az autót.”

“Kétszer is lerepültünk az útról, de szerencsére egyikből sem lett nagy baj. A mély murva megfogott minket, és egy újraindítás után már vissza is tértünk a pályára. Voltak, akik nálunk sokkal rosszabbul jártak” - idézte fel Norbi.

Még mindig nem elégedett

Herczig nem tud különbséget tenni a görög és a ciprusi versenyeken elért eredmények között, mindkettőt egyformán jó teljesítménynek értékeli, de szokás szerint most sem volt maradéktalanul elégedett.

“Ne érts félre, nagyon boldog vagyok a harmadik hellyel, annak pedig még jobban örülök, hogy a csapat már a második helyen áll, de én majd akkor leszek elégedett, ha folyamatosan egálban tudunk lenni az első helyért harcoló pilótákkal” - adta újabb jelét kérlelhetetlen maximalizmusának az ERC-sorozat harmadik helyén álló pilóta.

 
Fotó: MOL Racing Team
 
“Mondok egy példát: van egy 20 km-es gyorsasági, aminek az első harmadában teljesen azonos időt megyünk a legjobbakkal, sőt néha még jobbat is, de a végére mégis kapunk tőlük jó néhány másodpercet. Ennek az az egyszerű oka, hogy nincs meg a pályarutinunk, mivel először megyünk ezeken a gyorsasági szakaszokon."Az ellenfeleink már tudják, hol nem kell elvenni, hol nem kell visszaváltani, hol lehet spórolni a féktávon, nekünk viszont az idei évünk még arról szól, hogy első kézből szerzett tapasztalatokkal gazdagodjunk, azaz megtanuljuk, amit ők már tudnak. Ezért fontosabb mindennél, hogy mindig célba érjünk.”

“Kocsikázhatsz ezeken a pályákon amennyit akarsz, de pályarutinod csak akkor lesz, ha versenytempóban, éles körülmények között mész végig rajtuk. Ez egy olyan hátrány a legjobb pilótákkal szemben, amivel nincs mit kezdeni: hiába vagyunk egálban technikában, felszerelésben, versenyautóban, ha ez a rutin nekünk még hiányzik.”

Nagyobb sebesség - nagyobb kockázat 

Norbit hallgatva kicsit úgy éreztük magunkat, mintha a pilóta éppen a 15. helyről nézegetne felfelé, úgyhogy gyorsan felhívtuk a figyelmét rá, hogy összesítésben a harmadik helyen áll, és többször is meg tudta verni az általa legjobbnak tartott pilótákat. Egy pillanatra úgy tűnt, sikerül kicsikarni egy kis elégedettséget a négyszeres abszolút bajnok versenyzőből, de csalódnunk kellett.

“A helyén kell kezelni ezt az eredményt is, hiszen míg mi az abroncsokkal spórolva, a célba érkezést szem előtt tartva próbáltunk minél gyorsabbak lenni, addig a többiek mindent beleadva taposták neki, és ebben bőven benne vannak a hibák. Lukjanuk az Akropolisz-rali után ezúttal is kitörte a futóművét, Nasszeréknek pedig két defektjük is volt. Szóval csak azt akarom mondani, hogy majd akkor leszek elégedett, ha az elejétől fogva az egész versenyen át egyenrangú félként tudunk csatázni a legjobbakkal, mert egyelőre csak bizonyos szakaszokon tudunk velük együtt menni” - mondta visszafogottan Herczig.

Rómát lecserélik Veszprémre

Az ERC következő futamán, a római ralin nem indulnak Herczigék, helyette a magyar bajnokság veszprémi versenyén állnak majd rajthoz. “Ez így volt megbeszélve, a támogatók kérése volt, hogy egy magyar versenyen is álljunk rajthoz, és hát számunkra nem volt kérdés, hogy ez a Veszprém-rali lesz” - mondta Norbi az egyik kedvenc versenyéről.

“Nagy hátrány nem ér minket az ERC-ben, hiszen a végelszámolásnál a nyolc versenyből a hat legjobbat értékelik. Nagy kihívás lett volna a Róma-ralin versenyezni, de nem tagadom, örömmel megyek Veszprémbe is.”

MOL Sportágak
MOL Csapat