Appok futóknak: öt tipp ötféle motivációhoz

2017. november 01. szerda 10:09

Az amerikai szlengben gyakran használják a "nem értek hozzá" vicces szinonimájaként a "got an app for that" kifejezést, ami nagyjából annyit tesz: de van hozzá egy alkalmazásom. Nem meglepő, hogy a szabadidősportok szinte mindegyikéhez van már külön app, a futóalkalmazásokkal pedig konkrétan Dunát lehet rekeszteni. Felhasználókat kérdeztünk a kedvenc alkalmazásaikról, és kicsit utánanéztünk, mit írnak róluk a fórumokon.

Az előző posztunkban ugyan azt írtuk, a futás a legkevésbé eszközigényes sport, hiszen az elhatározáson kívül nem sok mindenre van szükség hozzá, ám az is igaz, hogy aki akar, rengeteg kiegészítőt aggathat magára. Természetesen mi is végigrágjuk magunkat ezeken a cipőktől a ruhákon át az egyéb kütyükig, kezdetnek mindjárt egy olyan kiegészítőt mutatunk be, amit te is biztosan használni fogsz.

Az okostelefonok korában természetes, hogy a kocogni vágyók rengeteg alkalmazás közül választhatnak. Őszintén szólva olyan óriási különbség nincs közöttük, a váza mindegyiknek ugyanaz, de a felhasználók megkérdezése után úgy látjuk, minden futásmotivációhoz megvan az a bizonyos app, ami a mozgás célját tekintve a leghasznosabb.

Amit mindegyik tud

Az appok alapfeladata a lefutott távolság, az elégetett kalória, a futás átlagos sebessége és a lépések számának rögzítése, ezeket értelemszerűen csaknem mindegyik tudja. Az sem nagy truváj, hogy egy térképre felhelyezi a lefutott távolságot, ezen belül részidőket is mér, és persze azonnal kapcsolódik a legnépszerűbb közösségi oldalakhoz, hogy a büszke tulajdonos egyből ország-világ elé tárja a teljesítményét.

 
Fontos továbbá, hogy a legtöbb app naplózza a tevékenységet, azaz könnyedén nyomon követhető a fejlődés, legyen szó akár arról, mennyi időt vett igénybe ugyanannak a távnak a lefutása, mennyi kalória égett el alatta, vagy mekkora volt a legnagyobb sebessége a futónak menet közben. Ez elég jó kis motiváció, hiszen abszolút objektíven lehet követni a fejlődést.

Öt szempont, öt okostelefon-alkalmazás

A futótársadalom szerteágazó motivációi közül valószínűleg a fogyás vágya viszi a prímet, és az első ajánlott alkalmazásunk már a nevében jelzi, hogy a célcsoportot kedvence lenne: a Running for Weight Loss (futás a fogyásért) a paramétereink megadása után saját edzéstervet állít össze nekünk, amit aztán - akár egy beépített személyi edző - számon is kér rajtunk. Az alkalmazás nemcsak tippeket ad étkezésre, de motiváló üzenetekkel is ellátja a lankadni látszó sporttársakat.

 
Hátránya, hogy jó étvággyal fogyasztja az akksit, és gyakorlott futóknak sem igazán ajánljuk, hiszen optimálisan 5-10 km-es futásokra lett tervezve. A neve egyébként lehetett volna Január 1., hiszen vélhetően aznap döntögeti a rekordokat a letöltések száma.

A haladóknak sokkal inkább ajánljuk az egyik legnépszerűbb appot, a Runkeepert. Az egyszerű, átlátható interface-szel rendelkező alkalmazás rengeteg extrát kínál, amik közül egyet biztosan sokan fognak használni: csatlakozik saját spotify könyvtárunkhoz, így a futás közbeni zenehallgatás is megoldott.

 
Itt már komoly edzésterveket készít nekünk az app, teljes felkészítési program van fél- és teljes maratonfutásra, és a felhasználók szerint nagyon pontosak a mérései akár a távolság, akár a lépésszám, akkor az elégetett kalóriák mennyiségéről van szó. Hátránya, hogy ezt nem kapjuk meg csak úgy az ingyenes verzióban, a teljes eléréshez a RunkeeperGo prémium előfizetése szükséges.

A sportőrültek kedvence lehet az Endomondo, amely annyiban különbözik a többitől, hogy durván 40 féle szabadidősporthoz nyújt segítséget. Csatlakozik a Google Fithez (az ios-os Apple Health-hez viszont nem), és sok más apphoz hasonlóan szintén van beépített személyi edző, aki a beépített GPS hangja is.  

 
Az Endemondo népszerűségének fontos oka, hogy mindenféle közösségi csatornához könnyedén csatlakozik, sőt versenyezhetünk ismerőseink eredményeivel, ha éppen ahhoz van kedvünk. Az egyik legmókásabb feature, hogy élőben tudunk rászólni kocogó ismerősünk fülére, hogy “Nyomjad, haver!” A felhasználók szerint egyszerű, de megbízható alkalmazás, hátrányaként csak annyit hoztak fel, hogy néha kicsit pontatlan a mérésekkel.

A hardcore futóbolondok kedvenc alkalmazása a Strava. Közülük is elsősorban azok kattannak rá, akiknek mindenük a verseny, hiszen az app nemcsak a többi felhasználó azonos távon futott eredményeivel veti össze a miénket, de a világ legjobb futóinak statisztikái is megtalálhatók a rendszerben. A Strava a versenytársai által is mért és naplózott tevékenységek egy jóval mélyebb szintjét hozza olyan mérésekkel, mint a Suffer Score, ami azt méri, saját erőnkhöz képest mennyire nyomjuk keményen, és a Power Meter analízis, ami másodpercre bontva elemzi a teljesítményünket. Igen, jól látja: a Strava nem gyerekjáték.

 
A tevékenységnaplót olyan vizuális minőségben kapjuk meg, mint egy vállalati prezentációt. Természetesen működnek az élő feature-ök is, tudunk beszélgetni, posztolni, kommunikálni futás közben, és az app földrajzi mérései is elég pontosak. Hátránya, hogy az ingyenes verzió elég fapados, a prémium pedig elég drága, havi 8 dollár, azaz durván 2200 forint.

Akinek fontos, hogy magyar nyelvű alkalmazás segítse a futásban, annak nem is ajánlhatunk mást, mint az első magyar futóapp, a Futótárs. A Telekom saját fejlesztésű alkalmazásának elkészítésében több futó, köztük Kropkó Péter hosszútávfutó bajnokunk is részt vett, és elmondható, hogy abszolút állja a versenyt a fentiekkel.

 Az app zenehallgatást, személyi edzőt és edzéstervet, közösségi média-kapcsolódást biztosít a felhasználóknak, ráadásul a Budapest Sportirodával közösen üzemeltetett Versenynaptár-funkciónak köszönhetően nem maradunk le egy futóversenyről sem, sőt akár jelentkezhetünk is az appon keresztül, vagy emlékeztetőket kérhetünk. A felhasználók szerint a gyermekbetegségek letudása után jó kis alkalmazás lett a Futótárs.

+1

És van egy ilyen is, különösebb kommentárt nem is fűznénk hozzá, mert önmagáért beszél. 

Azt vettük a fejünkbe, hogy bár futni senki helyett nem tudunk, minden oldalról körbe tudjuk járni a dolgot, hogy minél több embernek hozzuk meg a kedvét a rendszeres kocogáshoz. Megszólaltatunk majd futócipő-specialistát, egy futóruha-megszállottat, sportorvost, sportpszichológust, dietetikust, kocogó celebeket, de bemutatjuk a legjobb futóhelyeket (és a legrosszabbakat is), sőt kísérletet teszünk az ultimate futóválogatás zenelistájának összeállítására is. Tartsanak velünk, figyeljék a Molcsapat.hu-t.

Az első részben egy sportpszichológussal beszélgettünk. 

MOL Sportágak
MOL Csapat