Itt az idő, hogy beleszeress egy futócipőbe!

2018. március 26. hétfő 10:55

Hogyan ismered fel életed futócipőjét? Drága? Szexi? Stabil? Videóval dúsított írásunkban végigvesszük a legfontosabb szempontokat.

Kocogással foglalkozó sorozatunkban elején radikális módon tisztáztuk, hogy aki nem fut, önmaga ellensége. Szóltunk már a kocogás táplálkozási szabályairól is, illetve a fagyok kapcsán a megfelelő öltözködésről. Most viszont, hogy a jó idő közeledtével egyre reálisabb lesz a rendszeres futás lehetősége, vigyázó tekintetünket az egyik legmeghatározóbb eszköz felé fordítjuk. A futócipő választáshoz szeretnénk megadni a szükséges szempontrendszert.

Merthogy van ilyen. A jó futócipő ugyanis éppen olyan, amilyen te vagy. Pontosabban a lábad és a céljaid. Kis videónkban Szabó Dávid segítségével rövid összefoglalót kapsz a jó futócipő kritériumairól, de a videó alatt írásban is összeszedtük a tanulságokat, hogy biztosan megtaláld a neked rendelt lábbelit. 

Milyen a lábad?

Ahogy az természetes járásunk kapcsán is megfigyelhető, mindenkinek megvan a maga egyedi futó stílusa. Ami azt is jelenti, hogy mindenkinek meglehet a maga sajátos futáshibája is. A megfelelő futócipő kiválasztásakor ezért az első lépés az, hogy megismerd a lábadat, sőt a csípődet is. Hasonlattal élve, a futás mechanikailag olyan, mint a kalapálás. A lábaink a szegek, a kalapács pedig tulajdonképpen a testsúlyunk. A megfelelő futásforma esetén a szegek egyenesen, kilencven fokos szögben fúródnak a talajba, így a felszínnel történő ütközéskor a becsapódó testsúlyunk egyenletesen oszlik el. Azonban, ha a lábfejünkkel, a lábunkkal, az izomzatunkkal vagy a futó stílusunkkal valami probléma van és a bokánál, térdnél megtörik az egyenes, az a renitens pontokon, hosszú távon kisebb, nagyobb gondokat okozhat.

Diagnosztika

Jó hír, hogy a fenti probléma kiküszöbölhető azzal, ha cipővásárlás előtt futtatunk egy rövid diagnosztikát a futórendszerünkön. Mielőtt bemutatnánk ezt a vizsgálatot, rögtön vonjunk le egy tanulságot. Sokszor nagyon csábító ajánlatok jönnek szembe a neten, kedvezményes márkás cipők formájában, ugyanakkor, ha komolyak a szándékaink a futással kapcsolatban, azt tanácsoljuk, legalább ez első cipődet szakboltban vásárold meg. Merthogy általában csak ott találsz olyan diagnosztikai segítséget, aminek révén megtudhatod, a lábadnak illetve a futásodnak milyen cipőre van szüksége.

 

Mutasd a talpad!

És akkor jöjjön a vizsgálat. A futócipő megvásárlásával az elsődleges cél a kényelem és a menőség előtt, hogy az a bizonyos szeg, a lábad, a talajfogás pillanatában egy a felszínre merőleges egyenest adjon ki. Hol tud ez az egyenes megbicsaklani? Az első ilyen pont a lábfej. Arra gondoltunk, nem öljük meg a hangulatot olyan szakszavak bevezetésével, mint neutrális, pronáló és szupináló. Elég csak annyi, hogy ez a három kifejezés a lábtípusokat írja le. Mindenki ismerheti az ősi tesztet. Strand, vizes láb, beton, amit otthon egy rajzlap is helyettesíthet. A kirajzolódó forma pedig megadja a talpboltozatod típusát. Felül a lábpárna az ujjacskákkal, alul a sarkad. Ha a kettőt összekötő vonal vékony, akkor magas a lábboltozatod (szupináló). Ha az összekötő sáv vastag, akkor bizony lúdtalpas vagy, a lábboltozatod alacsony (pronáló). Ha a vonal nagyjából fele akkora, mint a sarkad nyoma, akkor a lábboltozatod normális (neutrális). Ez a mérés természetesen nem értékítélet, hanem egyszerűen adottság, a megfelelő futócipő segítségével korrigálható, ha szükséges. 

 

Futócipő első látásra

Az önismeret fontos dolog, de ha nincs időd, kedved boncolgatni a lábtípusodat, elég, ha betérsz egy erre szakosodott szakboltba, és ahogy Dávid nekünk a videóban, te is meglepően gyors és szakszerű segítséget kaphatsz a választáshoz. Ehhez nem kell más tenned, mint egy rövid ideig szaladni egy futópadon vagy csak úgy nevetve, szabadon a boltban. A diagnózis során nemcsak a lábtípusod kerül górcső alá, hanem a térd, a csípő mozgása is szempont lesz a cipőválasztásban. Kiderülhet például, hogy bizonyos izomcsoportok nem teljesítenek rendesen, és a futócipő mellé kisebb edzésprogramot is kapsz ajándékba.

Talpbetét játszik?

Vannak talpesetek, amikor nincs mese, a biztonságos futáshoz nemcsak egy szuper cipőre, hanem betétre is szükséged lehet. Ez végképp az a terület, ahol mindenképpen szakértővel kell egyeztetned. Sőt, ebben az esetben a bolti segítség is kevés, egy orvos-beteg találkozó lesz a megoldás. Ugyanakkor fontos tudnod, bármilyen lábfej problémáról is beszéljünk, a talpizmokat is lehet és ajánlatos erősíteni. Cikkünk végén erre is adunk gyakorlatokat az izmos, hódító talpvonalak kialakítása érdekében.

Ha már tudom, milyen cipő kell nekem, vásárolhatok egyedül is, ugye?

Hát persze, de készülj fel rá, hogy nem lesz teljesen triviális a vásárlás így sem. Magyarországon például az alacsony lábboltozat (lúdtalp) különböző mértékben, de elég elterjedt jelenség. Ebben az esetben a normál/neutrális helyett úgynevezett stabil, a cipő egy adott pontján megerősített cipőben javasolt futnod. De honnan fogod tudni, hogy a cipő stabil? A webshopok a legtöbb esetben feltüntetik, hogy az adott futócipő milyen kialakítású, sőt a jobb helyeken ilyen szempontból is menüzik a futócsukákat. Ha ez a segítség nincs meg, a termékleírásban keresd a „Láb típusa” vagy „Lábtartás” kifejezéseket. Ha nincs erre vonatkozó adat, bizonytalanodj el nyugodtan. Viszont, ha szerelmes lettél a cipőbe, keress rá a modellre, illetve a gyártó honlapja is tartalmaz hasznos információkat. Abban az esetben, ha egy olyan üzletben találkozol a cipővel, ahol az eladó nem tud segíteni, vannak jelek a cipőn, amik eligazíthatnak. Azonban ezek nem mindig felhasználóbarát megoldások. Az Asics például a talp külső élén, a sarok felett kis pöttyöket helyez el a stabil cipőkön. Hasonló jelzeteket, feliratokat keress, ha alacsony lábboltozatod van és stabil kapcsolatra, helyesebben futócipőre vágysz.

 

Még egy érv a felpróbálás mellett

Abban az esetben, ha sikerült a lábtartásunknak megfelelő típust belőni, kezdődhet a klasszikus válogatási folyamat. Ekkor érdemes először márkáról, dizánjról beszélni, illetve ahogy hétköznapi lábbelik esetében, itt is hátra van, hogy a lábfejünk formájához igazítva megtaláljuk azt a keskeny vagy éppen széles kialakítású modellt, amiben élmény lesz a futás. Ugyanúgy, mint az utcai cipők esetében a legkényelmesebb modellt kell megtalálnunk, amihez átlagban 5-8 pár felpróbálása javasolt. Ez a válogatás egy cipőboltban könnyen elképzelhető, egy online vásárlás esetében – elállási jog ide vagy oda – nehezen tud működni.

Hova lesz a futás?

A futócipő vásárláskor a lábtartás mellett a másik meghatározó, de sokkal egyszerűbben megválaszolható kérdés: hol fogsz futni? Mielőtt felsorolnánk az alapeseteket, egy jó hír mindazoknak, akik féltik a lábukat. A futócipő evolúció mára már ott tart, hogy a megfelelő cipővel bármilyen tereptípuson, fenntartható módon futhatunk. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy a futócipőkbe beépített innovációs megoldásoknak köszönhetően, például a korábban mumusnak számító aszfalton is komfortosan, és ami még fontosabb, nagyobb kockázat nélkül futhatunk.

Mivel ez egy amatőr kocogással foglalkozó rovat, az olyan lehetőségekkel, mint a szöges pályacipők vagy a versenycipők nem foglalkozunk. A terepcipők mellett azonban nem mehetünk el szó nélkül. Nagyon fontos, hogy a terepcipők valóban terepre, autós példával élve off-road működésre vannak tervezve. Ha hegyi, sziklás, homokos talajon, úttalan utakon fogsz futni, terepcipőre lesz szükséged, aminek kialakítása követve a fenti igényt, talpfelépítésében, merevségékben merőben eltér az egyenletes terephez készült modellektől.


Nem kell nagy tehetség ahhoz, hogy megjósoljuk, számodra 98% valószínűséggel egyenletes terephez való futócipő fog kelleni. Ez a típus – nevétől eltérően – alkalmas az erdei ösvényeken történő száguldásra az aszfalton való ügetésre, a futópad ütemes taposására, illetve a rekortán pályák meghódítására egyaránt. Természetesen az egyenletes terepre szánt futócipőkön belül elképesztő számú és fajtájú megoldással fogsz találkozni, hiszen ez az a típus, ahol a nagy gyártók kaszálni akarnak. Érdemes figyelni a vízállóságra, a száradásra, a levegőzésre, de nem folytatjuk, a marketingkommunikáció minden képzeletet felülhaladóan csábít majd az egyes modellek felé. Ennél azonban fontosabb, hogy a különböző futóközösségek is véleményezik az futócipőket.

Okos cipő és talpbetét

A különböző okostelefonos futó alkalmazásokról már értekeztünk rovatunkban. A futócipők kapcsán sem hallgathatjuk el, hogy a technológia természetesen ide is beköltözött. Az okos futócipők funkcióját nem nehéz kitalálni, adatokat öntenek ránk. Ráadásul anélkül, hogy telefont kellene vinni magunkkal a futáshoz, hiszen a rázkódás akár károsíthatja is az eszközt. Az okos futócipők előnye, hogy a megszokott funkciók mellett (távolság- és sebességmérés, kalóriaégetés stb.) az összegyűjtött biomechanikai adatok segítségével a szabályos futásstílus betartatására is ügyel. Amennyiben ismeretlen helyen vagy a szerelemtől hajtva, lila ködben futunk, de előzetesen megterveztük a futásunkat, az okos cipő diszkrét rezgésekkel jelzi, milyen irányba kell kanyarodnunk. Ismét egy jó hír: a saját sáros, megtaposott, buta futócsukánk is lehet smart, hiszen az okos cipő sok esetben okos talpbetétet jelentenek. A gyártók esküsznek rá, hogy a cipőkben, illetve a talpbetétekben elhelyezett technológia élettartama már most meghaladja a cipők élettartamát. A legokosabb cipők pedig még azt is meg tudják különböztetni, hogy sportolunk, vagy csak szabadidősen mozgunk bennük. Akit érdekelnek a további részletek, az interneten sok okos futócipő tesztről olvashat.

Méret, távolság, árazás

A végére néhány rövidebb tipp ömlesztve. Köztudott, de érdemes itt is szólni róla, futócipőből mindig egy számmal nagyobb méretet vegyél. Egy futócipő élethossza 1000-1500 kilométer, ekkora táv után elfárad a talpszerkezet, cserélni kell. Sajnos az sem megoldás, hogy hetente 500 métert futsz, mert csak 37 évente szeretnél új cipőre költeni. Ha nem használod a cipőt, úgy is 2-3 év múlva már lejár a garanciája, jobb tehát, ha széttaposod az utakon. A márka és az ár itt is számít, de itt sem feltétlenül meghatározó. Az árak esetében a felső határ a csillagos ég, ugyanakkor látni kell, hogy egy biztonsággal használható futócipő átlagosan drágább, mint az utcai testvére. Saját kutatásunk alapján a megfelelő belépő modell listás ára 30-35 ezer forintnál kezdődik, de az állandó kedvezmények miatt 25 ezer forint környékén már biztosítható a menőség faktor is. Nyilván most sokan legyintenek, mert ők 10 ezer forintért elképesztően jó cipőt vettek. De ebből is látszik, a futás azért szerelem, mert ez sem (csak) pénz kérdés.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

TALPTORNA – a fejlett talpizmokért

A következő gyakorlatok elősegítik a láb helyes terhelésének kialakulását a talp három pontján:

1. Álló helyzetben a lábfejeket párhuzamosan egymás mellé tesszük, a két sarkat egyszerre felemeljük. (Lábujjhegyre állás)

2. Lábujjhegyre állás felváltva jobb és bal sarokemeléssel.

3. Álló helyzetben a lábfejeket párhuzamosan egymás mellé tesszük, egyszerre mindkét lábbal sarokra állunk.

4. Sarokra állás váltott lábbal.

5. Álló helyzetben egyszerre mindkét lábon lábujjhegyállásból sarokállásba gördülünk, majd vissza.

6. Párhuzamos lábfejjel egyszerre a külső talp élekre állunk, a felemelkedett lábujjakat erősen behajlítjuk - kinyújtjuk.

7. Mindkét lábbal egyszerre lábujjhegyre állunk, a sarkakat széthúzzuk, és széthúzva visszaengedjük a földre. Széthúzott sarkakkal ismét lábujjhegyre állunk, a sarkakat a levegőben közelítjük, párhuzamos lábtartással visszaereszkedünk a talajra.

8. Ülő helyzetben párhuzamos lábtartással indulva a jobb lábujjaival végigsimítjuk a bal lábfejet a külső bokától az ujjakig, majd ellen tétes lábbal.

9. A gyakorlatot álló helyzetben is végezzük el.

JÁRÓGYAKORLATOK:

Magasra felhúzott sarokkal apró lépésekkel lábujjhegyen járunk.

Mackó járás: a talpak külső szélére nehezedve, erősen behajlított lábujjakkal apró lépésekkel, dülöngélve járunk.

JÁTÉKOK:

1. A földön ülve egy labdát a két talpunk közé fogunk, lábbal kissé feldobjuk, megpróbáljuk a talpak közé zárva elkapni.

2. A földre helyezünk egy zoknit, ülve a lábujjainkkal megfogjuk a zokni két végét, megmarkoljuk, felemeljük és széthúzogatjuk.

3. Ülve a földről, egyik lábunk ujjaival egy ceruzát „felmarkolunk ", felemeljük a levegőbe és megkíséreljük a másik lábunk ujjaival átvenni, majd fordítva.

4. Állva mindkét lábunk ujjaival egy-egy kis golyót megmarkolunk. A golyókat fogva néhány lépést a talpunkon sétálunk.

5. Apróra tépett, földre szórt papírdarabkákat egyenként láb ujja l felszedegetünk.

A gyakorlatok egymásra épülnek, ezért a sorrend betartása, illetve a teljes gyakorlatsor elvégzése nagyon fontos!

 

MOL Sportágak
MOL Csapat