Lubics Szilvi: A futáshoz is jól jön egy társ | MOL Csapat

Lubics Szilvi: A futáshoz is jól jön egy társ

2018. február 26. hétfő 11:45

A legavatottabb szakértőt kértük fel, hogy tanácsaival segítse a kezdő futókat: a háromszoros Spartathlon-győztes Lubics Szilvi a házban!

Ha van ember az országban, akinek érdemes meghallgatni a véleményét a futásról, kocogásról, joggingolásról, az a háromszoros Spartathlon-győztes ultrafutó legenda, Lubics Szilvia. A nagykanizsai fogorvosnő természetesen más szinten képvisel a sportágon belül, mint mi, mezei kocogók, de a tanácsait mindenképpen érdemes meghallgatni függetlenül attól, hogy most kezdi a rendszeres testmozgást az ember, vagy már rutinos futónak számít.

“A futást elkezdeni a legnehezebb. Vagyis talán mondhatjuk, hogy csak elkezdeni nehéz, hiszen ha valaki rákap az ízére, akkor már egyáltalán nem fog nehezére esni felkapni a futócipőt, és nekiindulni” - mondta a MOL-csapatnak az év ultrafutójának négyszer is megválasztott futónő.

Nem szégyen a séta

Lubics, aki civilben orvosként dolgozik, azt javasolja a kezdő futóknak, semmiképpen ne terheljék túl a szervezetüket azzal, hogy irreális célokat tűznek ki maguk elé. Sőt, a futást első körben inkább kombinálják sétával.

 
Fotó: Lubics Szilvia/Facebook
 
“Aki nem fut rendszeresen, nem kisportolt a teste, annak az izmai, az izületei nincsenek hozzászokva a megterheléshez. Ezért elsődleges fontosságú a fokozatosság: elsőre azt javaslom, háromperces váltásokkal kocogjon és sétáljon, aki csak most kezdi a rendszeres mozgást. Meg fog lepődni, milyen gyorsan fejlődik, és mivel egy 5 km-es távig elég könnyű gyorsan eljutni, szép lassan el is lehet hagyni a sétát. Így egészséges nekilátni.”

Persze még így is könnyen előfordulhat, hogy a delikvensnek nemhogy futni, de az ágyból kikászálódni sincs ereje az első testmozgások után, de Lubics szerint egyrészt nem kell megijedni egy kis izomfájdalomtól, másrészt van egy titkos receptje is a kitartás fenntartásához.

Kell egy társ

“Úgy vettem észre, a lelkesedés hanyatlásán sokat tud segíteni, ha az ember szerez maga mellé egy, vagy akár több futótársat. Ha ugyanis mondjuk le van beszélve egy futórandi, akkor nehezebben győzi meg magát az ember, hogy inkább a kanapén marad. Ha viszont tudja, hogy vár rá a csapat, akkor az erőt ad a folytatáshoz. Ha tudom, hogy mondjuk hatkor lesz kint valaki, akkor én is elindulok. Ilyen egyszerű ez” - mondta Lubics, akinek persze könnyű, mert olyan állandó futótársa van, aki egyetlen alkalmat sem mulaszt el, hogy a bajnoknővel nekiinduljon: Marcipán vélhetően a legfittebb magyar vizsla széles e hazában.

“Mivel általában a kutyámmal futok, megvan a társaságom, így nem szoktam zenét hallgatni. Nem azért, mert figyelni kell rá, hanem azért, mert - nekem legalábbis - mindig futás közben jönnek az igazán jó ötleteim. Az embernek ilyenkor van ideje átgondolni a dolgokat, futás közben felszabadul a tudat, így könnyebb elmélkedni a nagy dolgokon” - mondta Lubics, aki szerint kutyával futni mindkét félnek jó, és csak szoktatás kérdése, hogy a szertelen négylábú ne okozzon gondot.

“Én nem hagyom megállni, a bemelegítés alatt elvégzi a dolgát, utána pedig csak fut velem. Persze az erdőben előfordul, hogy lemarad, de ez nem zavar, mert tudom, hogy pár másodperc múlva már vágtat is utánam” - mesélte a bajnoknő.

Szakértő kell a cipővásárláshoz

Lubics szerint a megfelelő futócipő kiválasztása elsődleges fontosságú - erről mi is írtunk korábban, és még lesz is róla szó -, szerinte akkor döntünk jól, ha szakértő segítségét kérjük. “Egy sportáruházban láttam kirakva futócipőket olyan feliratokkal, hogy “rendszeres futáshoz”, és “heti egy futáshoz”. Azt javaslom, ne így válasszunk cipőt, hanem kérjük igazi szakember segítségét, aki a futóstílusunkhoz leginkább megfelelő cipőt fogja ajánlani” - mondta Lubics, aki azt is elárulta, neki se nem prónáló, se nem szupináló a lépése, ezért normál futócipőt hord. “Az sem mindegy, milyen terepen használjuk a cipőt, másfajta kell terepre és betonra, szóval szerintem mindenképpen érdemes szakemberhez fordulni, akkor nem nyúlhatunk mellé úgy, hogy azzal veszélyeztetjük saját egészségünket.”

 
Az ultrafutó királynő elmondta, január elején Nagykanizsán, ahol egyébként is sokan futnak, is megszaporodnak az új, csiricsáré futóholmikban pompázó kocogók, akik közül sokan gyorsan feladják, pedig Lubics szerint csak egy kis kitartás kell, amíg eljut odáig az ember, hogy már élvezi a futást.

Barátod, az endorfin

A mai napig vitatkoznak azon, mi okozza az úgynevezett futóeufóriát - egyébként az elnevezés sem pontos, hiszen bármilyen hosszabb távon végzett aerob tevékenység során tapasztalható a hatás -, annyi azonban biztos, hogy létezik.

“A mozgás hatására - persze nem egyből, kell hozzá egy jó 40 perces folyamatos sporttevékenység - endorfin termelődik, ez okozhatja azt a felszabadító, kellemes érzést, amit futóeufóriának is neveznek. Nekem például általában reggel van időm futni, és elmondhatom, sokkal jobb kedvvel, lendületesebben állok neki a napi feladatoknak egy kiadós futás után.”

De nem csak ezt az érzést kell ám hajszolni futás közben, a nagykanizsai futóklasszis szerint sok minden másra is jó a rendszeres testmozgás. “Felbecsülhetetlen a futás stresszlevezető hatása, így azoknak különösen ajánlom, akik komoly munkahelyi stressz alatt élik a mindennapjaikat” - mondta Lubics, és hogy nem alaptalanul, azt annak idején a sportpszichológussal való beszélgetésünk is megerősítette:

Ön tudta, hogy saját maga ellensége, ha nem fut?

"Mindenféle ciklikus mozgás nagyon jót tesz, az úszás, vagy a kerékpározás élettani hatásai is hasonlóan jók, de a futás praktikus szempontok miatt kiemelkedik közülük: gyakorlatilag nincs eszközigénye, ott és akkor csinálja az ember, amikor akarja" - mondta a TF adjunktusa a MOL-csapatnak. Dr. Boda-Ujlaky elmondta, a kedvező fizikai és mentális hatások egymást felerősítve válnak egészségünk legfontosabb bástyáivá.

“A futás tehát nem csak abban segít, hogy fizikailag fittebbek legyünk, hanem mentálhigiéniás szempontból is nagyon hasznos. Megfelelő felszereléssel és kis kitartással az ember már nemcsak élvezni, de kívánni is fogja a futást. Amúgy sincs annál jobb, mint amikor egy stresszes nap után az ember minden dühét kifutja magából egy kiadós emelkedőn” - tette hozzá, majd azt is elárulta, milyen kiegészítő testmozgást végez a futás mellett.

“Van egy kedvenc jógaoktatóm, aki sajnos csak az év felében van Nagykanizsán, ezért nem tudok folyamatosan részt venni a foglalkozásain. De amikor itthon van, ha csak tehetem, megyek, mert nem csak úgy gondolom, érzem is, hogy sokat segít. Tökéletes kiegészítés, viszont sajnos sok idő kell hozzá. Az pedig nagy-nagy luxus, hiába szeretnénk feszegetni a napokat, mindenkinek csak 24 órából áll” - tette hozzá nevetve Lubics.

Azt vettük a fejünkbe, hogy bár futni senki helyett nem tudunk, minden oldalról körbe tudjuk járni a dolgot, hogy minél több embernek hozzuk meg a kedvét a rendszeres kocogáshoz. Megszólaltatunk majd futócipő-specialistát, egy futóruha-megszállottat, sportorvost, sportpszichológust, dietetikust, kocogó celebeket, de bemutatjuk a legjobb futóhelyeket (és a legrosszabbakat is), sőt kísérletet teszünk az ultimate futóválogatás zenelistájának összeállítására is. Tartsanak velünk, figyeljék a Molcsapat.hu-t.

Az első részben egy sportpszichológussal beszélgettünk a futás jótékony hatásairól, a másodikban kocogó mobilalkalmazásokat mutattunk be, a harmadikban az étkezés és folyadékbevitel témakörét jártuk körül, a negyedikben pedig a kezdőknek gyűjtöttünk össze tanácsokat. 

MOL Sportágak
MOL Csapat