Ön tudta, hogy saját maga ellensége, ha nem fut?

2017. október 27. péntek 16:12

Gondolta volna, hogy ha nem kocog rendszeresen, tulajdonképpen saját maga legnagyobb ellensége? Röviden összefoglalva: a futás mindenre jó. Az ennél bővebb válaszhoz Dr. Boda-Ujlaky Judit egyetemi adjunktus, sportpszichológus segítségét kértük sorozatunk első részében.

“Mindenféle ciklikus mozgás nagyon jót tesz, az úszás, vagy a kerékpározás élettani hatásai is hasonlóan jók, de a futás praktikus szempontok miatt kiemelkedik közülük: gyakorlatilag nincs eszközigénye, ott és akkor csinálja az ember, amikor akarja” - mondta a TF adjunktusa a MOL-csapatnak.

 
A sportpszichológus szerint a rendszeres testmozgás bármilyen formájának lehetnek pozitív pszichológiai hatásai, ugyanakkor közülük azért emelkednek ki a ciklikus, azaz egy mozgássor ismétlődéséből álló szabadidősportok, mert ezek közben tud az ember leginkább saját magára koncentrálni, hiszen nem kell a mozgásra figyelni. “Szemben például az aerobiccal, futás közben nem kell magára a mozgásra koncentrálni, amit mi úgy mondunk, segít befele figyelni, ráadásul optimálisan terheli az izmokat, a szívet és az érrendszert.”

Egészségpszichológiai tény

Dr. Boda-Ujlaky elmondta, a kedvező fizikai és mentális hatások egymást felerősítve válnak egészségünk legfontosabb bástyáivá. “Egészségpszichológiai tény, hogy a fitt szívvel rendelkezők sokkal könnyebben birkóznak meg a stresszel, hiszen náluk a szívritmus még komoly nyomás alatt sem emelkedik egészségtelenül magasra. Ennek köszönhetően a stresszre adott testi reakciók is enyhébbek..”

 
A rendszeres, ciklikus mozgás kedvező pszichés hatásait komoly kutatások tucatjai bizonyítják, sőt újabb és újabb eredmények mutatják, hogy már gyermekkorban érdemes elkezdeni a mozgást. “Az emlékezetet is javítja a futás, egy átfogó kutatás pedig azt bizonyította be, hogy a sportos gyerekek jobban tanulnak, és rendszeresebb az életük. Előbbinek egyszerű fizikai oka van: a futással több vért pumpálunk az agyba.”

Az énhatékonyság-érzés

A futáshoz mindenkinek magának kell megtalálni a motivációt, ám ez nem nehéz dolog, hiszen bárhova néz az ember, minden amellett szól, hogy elkezdjen kocogni. Fogyáshoz tökéletes, általános fizikai állapot javításához detto, közben a stresszkezelés, a monotonitás feloldása, lelki terhek elhordása is megoldott, és a sportpszichológus szerint van egy különösen fontos pozitív hatása. “Az úgynevezett énhatékonyság érzése rendkívül fontos eleme a futásnak. Az azonnali pozitív visszacsatolás, a “megcsináltam!” érzése mind olyan pozitív töltetet ad, amit bárki könnyedén megszerezhet magának, ha elkezd futni.”

“És ezért a pozitív visszacsatolásért nem is kell sokat tenni, nem kell érte sokat fizetni, nem kerül sok időbe, és ha az akarat megvan, akár a legelfoglaltabb ember programjába is könnyedén beilleszthető. Csak egy kicsit akarni kell, és lesz rá lehetőség, hiszen nem kell hozzá sehova elmenni, nem kell hozzá semmit bérelni, csak neki kell indulni” - tette hozzá Boda-Ujlaky doktornő.

Bemutatjuk a futást 

Azt vettük a fejünkbe, hogy bár futni senki helyett nem tudunk, minden oldalról körbe tudjuk járni a dolgot, hogy minél több embernek hozzuk meg a kedvét a rendszeres kocogáshoz. Megszólaltatunk majd futócipő-specialistát, egy futóruha-megszállottat, sportorvost, kocogó celebeket, de bemutatjuk a legjobb futóhelyeket (és a legrosszabbakat is), sőt kísérletet teszünk az ultimate futóválogatás zenelistájának összeállítására is. Tartsanak velünk, figyeljék a Molcsapat.hu-t. 

MOL Sportágak
MOL Csapat