Esőben is a dobogó Zengőék célja a Red Bull Ringen

2019. július 12. péntek 09:39

A Zengő Motorsport fiatal pilótájával, a szimulátorból versenyautóba pattanó Tenke Tomival beszélgettünk fejlődésről, G-hatásokról és esőgumikról. És még sok minden másról.

“Ez számomra egy beteljesült gyermekkori álom” - mondta a szimulátorversenyzőből versenyautóba átülő Tenke Tomi a MOL Csapatnak, amikor a hétvégi, nagy reményekkel várt ausztriai verseny előtt megkerestük. 

A Zengő Motorsport versenyzője januárban ült életében először versenyautóban, de harmadik versenyén máris pontot szerzett a TCR Európa-kupában, és az istálló nagyfőnöke, Zengő Zoli szerint ez még csak a kezdet. 

Zengő: Tenke Tomi szivacsként szívja magába a versenyrutint

A Zengő Motorsport nem azért tud meghatározó alakja lenni a magyar autósportnak, mert kockázatos döntéseket hoz, hanem azért, mert a korábbi gyorsasági autóversenyző, Zengő Zoltán által alapított sportegyesületnél átgondolt és kimunkált koncepció alapján terveznek. Így volt ez az idei szezon elején is, amikor hosszú évek óta először nem találkozhattunk az istálló nevével a túraautó-vb mezőnyében.

“Örültem Zoli szavainak, és én is sokat várok magamtól, akár már a hétvégi versenyen. A Red Bull Ringen több körülmény is amellett szól, hogy jó versenyünk lehet, egyrészt a súlykompenzáció is jól jön ki számunkra, másrészt ez a pálya azért nem ismeretlen számomra, hiszen már mentem itt az országos bajnokságon, méghozzá egészen jó időket” - magyarázta Tomi. 

Ez már nem a szimulátor 

“Emlékszem, milyen érzés volt, amikor hosszú évek szimulátoros versenyzése után Abu Dhabiban először ültem versenyautóban. Sötétben, egy kivilágított pályán ültem először a Cuprában, és amellett, hogy óriási boldogságot éreztem, az volt az első gondolatom, hogy óriási felelősség szakadt a nyakamba. Ez már nem szimulátor, ahol csak újraindítom a pályát, ha valamit elrontok” .- idézte fel a szimulátorban többszörös bajnok Tenke. 

 F
otó: Zengő Motorsport
 
“Nyilvánvalóan óriási ugrás volt, de nem a pályák miatt, hanem az embert érő hatásoknak köszönhetően. Steril körülmények között is meg lehet ismerni a pályákat, hiszen ahogy az autógyárak is beszálltak a fejlesztésekbe, úgy lettek egyre profibbak a szimulátorok is. Lézerrel szkennelnek minden egyes métert, a szintkülönbségeket, de még a rázóköveket is, sőt már az aszfaltminőséget is tudják modellezni, úgyhogy igazából a világ összes versenypályáját jól ismerem” - tette hozzá nevetve a Zengő Motorsport pilótája. 

“Van viszont egy rakás tényező, amit nem lehet szimulátorban megtanulni. Ezek elsajátításához versenyrutin kell, sok-sok pályán töltött kilométer. Gondolok itt elsősorban a G-erőkre, a fizikális behatásokra, amik érik az embert, és persze az autót is: fékmelegedés, abroncskopás, sőt az időjárási körülmények is. Ezt mindet tanulni kell még.” 

Kevés idő van gyakorolni 

Tenke Tominak nincs könnyű dolga, hiszen a versenyek előtt van egy 2x30 perces szabadedzés, aztán egy időmérő, és már indul is az első futam. Ennyi ideje van arra, hogy kiismerje a pályát és a körülményeket, ráadásul olyanok ellen versenyez, akik legtöbben már nem először mennek ezeken a pályákon. 

 
Fotó: Zengő Motorsport
 
“Nem arról van szó, hogy az íveket nem tudom, mert a kanyarokat tökéletesen el lehet sajátítani a szimulátorban is, hanem azokat az 1-2 másodperceket kell megtalálni, ami az első húsz helyezett között dönt.” 

“Ezekről olyan tényezők döntenek, mint például a gumikezelés. Ennek megvan a maga rituáléja, a rutinnal jön az is, hogy lehet spórolni az abroncsokkal, és megérzi, hogyan változik a tapadás. Vagy ott van a fék, ami ugyebár a szimulátorban úgy működik, hogy rálépsz, és lelassul az autó. A valóságban viszont előfordul, hogy túlmelegszik, és hiába nyomja az ember, úgyhogy azt is meg kellett tanulnom, hogy fékezés előtt pumpálni kell” - avatott be a részletekbe Tomi. 

Mindezek ellenére jöttek az első pontok 

Tenke Tomiban Spaban, az ikonikus versenyen akkorát ment a vasárnapi második futamon, hogy 11 helyet javítva pontszerző helyen végzett. Ez óriási siker volt, hiszen a belga futam mindössze a harmadik versenye volt Tominak. 

 
Fotó: Zengő Motorsport
 
“Nagyon vártam Spát, pedig a szimulátorban nem volt a szívem csücske ez a pálya. Ráadásul volt egy rakás baleset az edzések, aztán a szabadedzés alatt is, úgyhogy úgy kellett beülnöm az autóba, hogy 8-9 kört tudtam csak menni. Az első futam nem is sikerült jól, én is hibáztam néhányszor, így a közémezőny hátuljáról kezdtük a második futamot.” 

“Ott viszont nagyon jól elkaptam a ritmust, megvolt a tempó, nagyon jó csatákat vívtam neves versenyzőkkel, és mivel minden szektorban tudtam gyorsulni, szépen elkezdtem lépdelni előre, és végül pontot szereztem” - mondta büszkén Tomi. 

A Red Bull Ringen elvárás a pontszerzés 

A hétvégi, ausztriai versenyre nagy reményekkel készül Tenke Tomi, aki elmondta, már érzi magán az eredménykényszer okozta nyomást, de próbálja úgy felfogni, hogy hízelgőek az elvárások. 

 
Fotó: Zengő Motorsport
 
“Nagyon komoly céljaink vannak már idénre is, és úgy gondolom, nem irreális elvárás, hogy Ausztriában a dobogóra álljak. Én is várom magamtól a kiugró teljesítményt, szeretnék folyamatosan a top10-ben versenyezni, és nem titok, hogy már első évemben szeretnék futamot nyerni, amire akár a Red Bull Ringen meglenne a lehetőség…” 

“Csakhogy az időjárás bekavarhat, és úgy néz ki, be is fog. Mivel nagyon úgy fest, egész hétvégén szakadni fog az eső, nekem pedig az égvilágon semmiféle tapasztalatom nincs esős versenyeken, egy kicsit vakrepülés lesz az egész futam. Először fogok esőgumival versenyezni, meg kell majd szoknom a megváltozott tapadást, és olyan apróságokat is, mint például az ablaktörlő.” 

“Azt nem tagadom, hogy szárazon magabiztosabb lennék, de így is mindent meg fogok tenni, hogy megfeleljek az elvárásoknak. Végső soron ez is olyan lesz, mint az egész év: ezt is át kell élni, hogy megtanulja az ember” - tette hozzá vidáman Tomi. 

 
Fotó: Zengő Motorsport
 
A Red Bull Ringen pénteken szabadedzéseket rendeznek, szombat délelőtt kezdődik a kvalifikáció, délután pedig az első futammal megkezdődik a verseny, amit vasárnap a második futam követ. 
MOL Sportágak
MOL Csapat