Zengő: Tenke Tomi szivacsként szívja magába a versenyrutint

2019. július 04. csütörtök 13:01

Zengő Zoltán a Michelisszel bevált receptet tartotta szem előtt, amikor a TCR Europe-ban indította el szimulátorversenyzőjét, a roppant ígéretes Tenke Tamást.

A Zengő Motorsport nem azért tud meghatározó alakja lenni a magyar autósportnak, mert kockázatos döntéseket hoz, hanem azért, mert a korábbi gyorsasági autóversenyző, Zengő Zoltán által alapított sportegyesületnél átgondolt és kimunkált koncepció alapján terveznek. Így volt ez az idei szezon elején is, amikor hosszú évek óta először nem találkozhattunk az istálló nevével a túraautó-vb mezőnyében. 

“Az autósport már csak ilyen, a pénz tartja mozgásban, ezért mi ahelyett, hogy súlyos kockázatot vállaltunk volna, inkább visszanyúltunk az alapkoncepciónkhoz. "Mondhatnám úgy is, hátraléptünk egyet, és a nagy képet nézve úgy döntöttünk, ebben az idényben arra koncentrálunk, hogy megtaláljuk azt a versenyzőt, aki adott esetben már a 2020-as WTCR-mezőnyben is ott lehet” - mondta a MOL Csapatnak Zengő Zoltán. 

Gyűjtögetni a versenykilométereket 

A Zengő Motorsport az idei szezonban a túraautó Európa-kupában (TCR Europe Touring Car Series) áll rajthoz, a csapat idén egyetlen versenyzőre koncentrál: a korábban kizárólag szimulátorral versenyző Tenke Tamásra. A projekt egyébként nem számít újdonságnak, hiszen a Zengő Motorsport a Michelisz Norberttel fényesen bevált módszerhez nyúlt vissza. 

 
Fotó: Zengő Motorsport
 
“A sorozat nagy előnye, hogy a WTCR-hez képest sokkal kisebb költségvetéssel is el lehet indulni, és sok versenykilométernyi rutint lehet szerezni."A TCR szintje, azt gondolom, a szimulátorból is megugorható, bár ebben más versenyzők esetében bőven lenne kockázat, de Tenke Tomi tehetségében bízva kihagytunk néhány szintet, és bedobtuk a mély vízbe” - mondta Zengő. 

“Ha csak azt nézzük, hogy egyrészt nem a miénk a mezőny legjobb autója, másrészt Tomi januárban ült életében először versenyautóban, akkor akár kockázatosnak is tűnhet a lépésünk, de a TCR-ben biztosítani tudjuk a feltételeket a fejlődéséhez, és hiszünk benne, hogy meg fogja hálálni a belé vetett bizalmat.” 

Mekkora ugrás a szimulátorból a TCR? 

Tenke Tomi többszörös szimulátorbajnok, fejlesztésekben is részt vesz, de azért laikusként úgy tűnik, egészen más egy szimulátorban ülni, mint egy versenyautóban. Mint kiderült, ez sem teljesen igaz. 

 
Fotó: Zengő Motorsport
 
“Ezek már nagyon profi eszközök, elképesztően élethű minden, de közben azért nyilván nem lehet egy lapon említeni a pályaversenyzéssel. Véleményem szerint a legnagyobb különbséget a szimulátorban értelemszerűen hiányzó erőhatások jelentik: a G-hatás, ami fékezéskor, gyorsításkor jelentkezik nincs, mert nem is lehet meg steril körülmények között. Aztán persze ott vannak azok a tényezők, amik körről körre változnak, és a pilótának alkalmazkodnia kell hozzájuk: melegszik és kopik a gumi, amitől megváltozik a tapadása, de adott esetben a burkolat is változik, és nem csak úgy, hogy például verseny közben elered az eső. Ezt a fajta valóságot át kell élni, ez az, amire a szimulátor nem tanít meg.”

“A TCR-sorozat pont azért jó nekünk, mert relatíve kevés pénzből sokat tudunk menni. A szezon előtt úgy gondoltuk, a szimulátortól való végleges elszakadáshoz 8-10 ezer versenykilométer kell, ennek Tomi már most letudta körülbelül a felét, ráadásul úgy látom, a srác olyan, mint egy szivacs: szívja magába a tapasztalatot, mindenből tanul, mindenből építkezik valamilyen módon” - mondta büszkén Zengő. 

A pályaismeret hiánya a legnagyobb gond 

A Zengő Motorsport alapítója szerint egyedül az okoz problémát, hogy Tenke Tominak nemcsak a pályák, hanem maga az élő versenyzés is újdonság, és bár az igaz, hogy magát a versenyautót nem kell megszoknia, azért néhány edzéskör még itt-ott kevésnek bizonyul egy-egy pálya megismeréséhez. 

 
Fotó: Zengő Motorsport
 
“Nem egy hálás helyzet, hogy a szabadedzés kétszer 20-30 perce, valamint az időmérő áll csupán rendelkezésére egy-egy verseny előtt, mert azok, akikkel versenyez, általában lényegesen több tapasztalattal rendelkeznek a pályákat illetően.”

“Ehhez képest óriási eredmény, hogy a harmadik versenyén, Spaban már pontot tudott szerezni, nem is akármilyen versenyen."Belgiumban kaotikus futamot rendeztek, volt baleset a szabadedzések és az időmérő alatt is, ami miatt a szokottnál is kevesebbet tudott menni a verseny előtt Tomi, mégis nagyon jól teljesített. Spaban megvolt a tempó, gyakorlatilag minden szektorban folyamatosan javultak az eredményeink, és emiatt nagyon büszke vagyok rá” - mondta a Belgiumban elért 12. helyről Zengő.

Jöhet az első dobogó? 

“A szezon előtt azt mondtam, az első néhány futamon jó lenne szerezni 1-2 pontot, az év vévéig pedig szeretnénk legalább egyszer a dobogóra állni. Ambíciózus célok, tudom, de amikor azt látom, hogy Tomi az Eau Rouge-ban 200 feletti tempónál két lábbal áll a gázon, és semmi félelem nincs az arcán, akkor azt mondom, minden lehetséges” - idézte fel Zengő a világ talán leghíresebb kanyarjában történteket. 

 
Fotó: Zengő Motorsport
 
A következő állomás, a salzburgi Red Bull Ring nem ismeretlen Tenke Tominak sem, nem véletlen, hogy Zengő Zoli is sokat vár a jövő hétvégén esedékes ausztriai versenytől. “Nem kertelek: top10-es eredményt várok Tomitól."Ezt a pályát már ismeri, ment rajta, és azóta csak rutinosabb pilóta lett belőle. Egyébként is, ha visszapörgetnénk az idő kerekét, és újra kezdhetnénk a szezont, most sokkal jobb időket autózna. "A pályán töltött versenykilométerekkel együtt fejlődik versenyzőként, és már most mutat olyan jeleket, amik miatt nagyon boldogok vagyunk. Mondom, egy szivacs a srác” - tette hozzá nevetve Zengő. 
MOL Sportágak
MOL Csapat