Herczig: Versenyben vagyunk a legjobbakkal is
2018. május 08. kedd 13:30
Az Azori-szigeteken aratott fergeteges siker után a rali Európa-bajnokság második versenyén, a Kanári-szigeteken is remekül versenyzett a MOL Racing Team párosa, Herczig Norbert és Ferencz Ramón, de egy beigazolódott félelem miatt mégsem lehet maradtéktalanul elégedett a ralibajnok. Herczig a Kanári-szigeteki futam előtt jelezte, az abroncsokkal nagyon óvatosan kell bánni ezen a versenyen, mégis jött a baj.
Herczigék a gumifaló aszfalton is az élmezőnybe törnek
Hallotta már a kátránykötésű makadámút szókapcsolatot az életében? Ugye, mi sem. Herczig Norbi azonban nemcsak hogy hallotta, de csütörtöktől kezdve komolyabb ismeretséget is köt vele a rali Európa-bajnokság második futamán, a Kanári-szigeteken. A Rally Islas Canarias óriási múltra tekint vissza, 1982-től kezdve 22 éven át volt az ERC egyik fontos állomása, majd néhány év szünet után 2016-ban került vissza a versenynaptárba.
“A részeredményekkel elégedett vagyok, és szó sincs arról, hogy csalódottak lennénk. Azt azonban nem tagadom, hogy a tizenharmadik gyors után kis híján megevett a méreg” - mondta a MOL-csapatnak Herczig, aki a legtöbb szakaszon bőven az első tízbe kormányozta a Fabia R5-öst, de a 13. gyorsaságin összeszedett defekt miatt végül ez összesítésben a 11. helyre volt elég.
Kapta vagy szerezte a defektet?
“100 százalékosan az én hibámból kaptuk a defektet” - kezdte önkritikusan Herczig - “tudtam, hogy azt a bizonyos kanyart nem szabad levágni, és az első körben nem is tettem. A mögöttünk jövők közül viszont sokan levágták, és amikor a második körben erre jöttünk, megláttam a nyomvonalat, és működésbe lépett a pavlovi reflex. Az ember mindig a tiszta nyomot keresi, ez a berögződés a hazai versenyeken alakult ki, most viszont nagy hiba volt, mert defektet kaptunk. Borzasztó dühös voltam, de nem veszíthettem el a fejemet, hiszen még végig kellett mennünk a szakaszon egy defektes abronccsal, és hátra volt a záró gyorsasági is, ami a futam leghosszabb szakasza volt.
“A szakasz után igyekeztem gyorsan összekapni magam. Nem volt szabad elkedvetlenedni, de nagyon bosszantott, hogy jól mentünk a defektig, és rengeteg időt veszítettünk vele. Ott újra fel kellett állni a padlóról, hogy ne menjen rá az egész versenyünk erre a szerencsétlen balesetre, de szerencsére sikerült” - mondta Herczig, aki az utolsó gyorsaságin autózott abszolút nyolcadik idejével még egy helyet javított is összesítésben a végén.

A legfontosabb: jó úton járnak
Herczig egy nappal a verseny után már higgadtan nyilatkozott a versenyről, és elsősorban a pozitívumokra fókuszált. “El kell mondanom, hogy nagyon jól éreztem magam az autóban, élveztem a versenyzést. Amellett, hogy én egyébként is kedvelem a hosszú szakaszokat és etapokat, most az is bebizonyosodott, hogy fizikailag is készen állunk a kihívásokra Ramónnal.
Jól bírtuk a számunkra szokatlanul hosszú szakaszokat, és bár a verseny végére nagyon elfáradtunk, fizikailag nincs okunk panaszra, jó karban vagyunk.”
Herczig elmondta, a Kanári-szigeteken lezajlott verseny pályái csak abban emlékeztettek a magyar bajnoki futamokra, hogy aszfalton kellett versenyezni, másfelől azonban egészen más ritmusú vezetési technikát igényelt a pilótáktól. “A magyar pályákon sok a hosszú egyenes, ahol 5. sebességben kell nagy tempóban menni, itt viszont rengeteg a kanyar, és csak nagyon ritkán lehet elérni a végsebességet. Pontosan ezért kulcsfontosságú a pontos itiner, és úgy gondolom, ezt a feladatot is jól oldottuk meg.”

“A 2. versenynapi leghosszabb szakaszon, amikor elsőre versenyeztünk, alaposan meghúztuk az elejét, ami annyira igénybe vette az abroncsokat, hogy az utolsó 4-5 kilométeren olyan érzésünk volt, mintha megint defektes lenne a kocsi. Amit megnyertem időben a szakasz elején, annak a többszörösét vesztettem el a végén, hiszen már szinte semmi tapadása nem volt a gumiknak, és nagyon óvatosan tudtunk csak menni” - tette hozzá Herczig.
Versenyben a legjobbakkal
A ralibajnok elmondta, a verseny után már reálisan tudott értékelni, és egyáltalán nem elégedetlen. “Az látszik, hogy jó úton járunk, hiszen méltó ellenfelei tudunk lenni az élmezőnynek is. Optimizmusra ad okot, hogy egy-egy gyorson tényleg másodpercekre voltunk a legjobbaktól úgy, hogy ez életünk második ERC-futama volt, és az első ezen a burkolaton”
- mondta büszkén Herczig.

Vissza a murvára: irány Görögország
Az ERC naptára is besűrűsödik következő időszakban, Herczigéké pedig még jobban, hiszen az előttünk álló szűk két hónapban előbb jön az Acropolis Rally, majd két héttel később a Cyprus Rally, az erőltetett menetet pedig Veszprémben zárja a magyar ralibajnok. A két ERC-verseny után tehát itthon is láthatjuk versenyezni Herczigéket, akik a pilóta kedvenc magyar pályáján, a Veszprém-ralin mutatják meg magukat.
“Mi egyelőre csak az Acropolis Rally-val foglalkozunk. Most átszerelik az autót, új futóművet kap, amire óriási szükség lesz, mert Görögország híres-hírhedt versenyén nagyon észnél kell majd lennünk.”

Nagyon okosan kell menni, hiszen itt úgy is kitörheti az ember a futóművét, hogy mindent jól csinál.Ahogy minden versenyen, itt is az lesz a célunk, hogy megtaláljuk az egyensúlyt a sebesség és a biztonság között, de ez most minden korábbinál nehezebb is lesz. Mondanom sem kell, nagyon várjuk már ezt a kihívást” - tette hozzá Herczig.
A négyszeres abszolút bajnoknak nincs kedvenc burkolata, hiszen bár sokkal több aszfaltos versenykilométer van benne, a murvát is ugyanúgy szereti. “Egészen más vezetési stílust igényel a két burkolat. Aszfalton gyorsan, pontosan kell menni, és a legfontosabb, hogy megérezze az ember, hol van a tapadás vége. A murvának is megvan a maga varázsa, hiszen nincs ralipilóta, aki ne szeretne nagy tempóval keresztbe menni a pályán” - mondta nevetve Herczig.