2021-ben letarolná a WTCR-mezőnyt a Zengő Motorsport

2020. november 24. kedd 09:00

Zengő Zoli kiosztotta az idei bizonyítványokat a csapatnak és a pilótáinak, de már a követkekző túraautó-szezonról is szót ejtett, aminek rendkívül ambíciózus tervekkel vág neki a Zengő Motorsport.

“Tízes skálán kilences” - vágta rá Zengő Zoli, amikor a MOL Csapat a túraautó-világkupa 2020-as szezonjának értékelésére kérte a Zengő Motorsport alapító-vezetőjét. A válasz annyiból meglepő lehet, hogy a szezon előtt Zoli akár a bajnoki címre is esélyesnek tartotta a csapat spanyol pilótáját (Mikel Azcona végül az összesített 7. helyen végzett), de rengeteg olyan körülmény van, ami abszolút megmagyarázza az egykori világklasszis gyorsasági versenyző értékelését.

“Nem erre a 2020-ra koccintottunk tavaly decemberben, az biztos. Furcsa, és nagyon nehéz év volt ez, sokáig az sem volt biztos, hogy egyáltalán megrendezik a WTCR-szezont, végül a furcsa lebonyolítás, a rohanós szombat-vasárnapi rendezés alaposan megnehezítette a helyzetünket, különösen az első két versenyen” - utalt Zoli arra, hogy Zengőék a mezőnnyel ellentétben egyetlen kilométernyit sem tesztelték a versenyautóikat a szezon előtt.

Zolderben elment a nagy siker lehetősége

Bár korábban Zoli a bajnoki címre is esélyesnek tartotta Mikel Azconát, már az első két versenyen, Zolderben és a Nordschleifén eldőlt, hogy az igazán nagy álmok nem ebben a szezonban válnak valósággá. Az autók ugyanis szinte percekkel az első futam előtt érkeztek meg, így nemcsak az első, hanem a második versenyhétvége is az autó beállításaival, új alkatrészek beszerelésével és az ismerkedéssel telt.

 
Fotó: Zengő Motorsport
 

“Az első versenyre úgy estünk be, így Zoldert inkább bemelegítésnek szántuk. Aztán következett a Nordschleife, ami egyébként is a világ egyik legveszélyesebb versenypályája, mi pedig két olyan magyar pilótát is csatába küldtünk, akiknek eleve újdonság volt a túraautó-világkupa, nemhogy annak a legdurvább pályája. Aztán még ránk szakadt az ég is, úgyhogy bevallom, csak azért izgultam, hogy egy darabban a célba érkezzenek a pilóták és az autók is.”

Utóbbival kapcsolatban Zoli elmesélte, hogy a Zengő Motorsportnak komoly történelme van a Nordschleifén rommá tört autók tekintetében, hiszen több alkalommal is totálkárosra zúzott autókkal távoztak Németországból. “Tudtuk, hogy az első két verseny nem arról szól majd, hogy megmutatjuk, mit tudunk. A túlélésre játszottunk, és boldog vagyok, hogy sikerrel jártunk, még ha itt tényleg el is mentek az igazán nagy álmok."Zolderben nagyon kellett volna az a pár nap tesztelésre, és egészen más lett volna minden” - tette hozzá Zoli.

Szlovákiától kezdve rendben mentek a dolgok

Hogy mennyire igaza van Zengő Zolinak a kieső tesztnapok bajnokságra gyakorolt hatását illetően, azt bizonyítja, hogy a Slovakiaringen és a Hungaroringen már egészen más arcát mutatta a csapat. Olyannyira, hogy amikor nekiszegeztük Zolinak a kérdést, melyik volt számára a szezon legszebb pillanata, gondolkodás nélkül válaszolt: “Amikor a Hungaroringen a fordított rajtrácsos futamon Boldizs Bence rajtolhatott a pole-ból.”

 
Fotó: Zengő Motorsport
 

“Persze összességében - azaz ha nem a magyar szempontokat nézem - akkor egyértelműen Mikel aragóni futamgyőzelme viszi a prímet. 2015 óta először állhatttunk a dobogó legfelső fokára, és tudom, hogy az egész csapatnak rendkívül sokat jelentett, amikor Spanyolországban a magyar himnuszt hallgattuk.”

Azcona hazai pályán nyomni fogja, mint süket a csengőt

Mikel Azcona még csak huszonnégy éves, ám már rutinos pilótának számít. Épphogy nagykorú lett, amikor már a Renault Clio Európa Kupában - két futamgyőzelemmel - a második helyen zárt összesítésben. Versenyzett több márkakupában, 2018-ban pedig megnyerte a TCR Európa-kupát, ami belépőt ért számára a királykategóriába, és egy évvel később már a WTCR-ben végzett a rangsor hatodik helyén.

Természetesen nem mehettünk el szó nélkül a legkellemetlenebb pillanat mellett sem, és Zoli gondolkodás nélkül vágta rá a választ, ami egy meglehetősen hosszú pillanat volt. “Az egész Nordschleifét végigciteráztam. Elég szűkös, pontosan kiszámolt költségvetésünk volt az idei évre, és nagyon féltem tőle, hogy a sors újra megtréfál minket a Nordschleifén. Fogalmam sincs, mihez kezdtünk volna, ha három rommá tört autóval hagyjuk el Németországot.”

 
Fotó: Zengő Motorsport
 

A WTCR-szezon második fele tehát sokkal jobban sikerült, bár gondok természetesen ekkor is akadtak. Hol alul-, hol túlkormányozott volt az új autó, előfordult, hogy - ártatlanul - büntetést kaptak a Zengő pilótái, de a dolgok haladtak előre, egyre versenyképesebbek voltak a mieink, Azcona pedig hazai pályán végül behúzta a csapat egyetlen idei futamgyőzelmét.

“Azért volt nekünk a többieknél is nehezebb az idei lebonyolítás, mert akik már ismerték az autóikat, sokkal könnyebben fel tudtak készülni a problémákra. "Nekünk egy vadonatúj versenyautóval kellett küzdenünk, és úgy, hogy szombat-vasárnap lazavarták a teljes versenyhétvégét, sokkal nehezebb volt reagálni a felmerülő problémákra. De megoldottuk ezt is, amiért nagyon hálás vagyok a csapatnak” - magyarázta Zoli.

Bizonyítványosztás

Megkértünk Zolit, hogy osztályozza a versenyzőit úgy, ahogy a Zengő Motorsport teljes szezonjával is tette. “Kismának 10-est adok” - kezdte a főnök Kismarty-Lechner Gáborral. “Megvalósította a gyerekkori álmát, és úgy állt a feladathoz, ahogy kell. Pontosan tudta, mi a szerepe a csapatban, és azt maradéktalanul hozta is. Nagyon örülök, hogy biztosítani tudtuk számára a lehetőséget.”

 
Fotó: Zengő Motorsport
 

“Mikelnek 9-est adok, és csak azért nem 10-est, mert volt néhány ziccer a szezon folyamán, amit sajnos kihagyott. Ezek benne vannak az autósportban, nem rossz a szánk íze miattuk, és nagyon sokat köszönhetünk a kis matadornak, aki borzasztóan sokat tudott segíteni nekünk a nehéz helyzetekben.”

“Tudni kell, hogy Mikel tesztpilótaként nagyon komoly szerepet vállalt a Cupra fejlesztésében, sokkal jobban ismerte az autót, mint bárki. "Az ő tudása, az autóval szerzett tapasztalata felbecsülhetetlen volt, ráadásul nyert nekünk egy futamot, és többször is a kacérkodott a dobogóval. Nem volt szerencsénk, így nem szerepelhetett még ennél is jobban, ám ez csak kis részben az ő hibája.”

 
Fotó: Zengő Motorsport
 

“Bolidzs Bencének 8-ast adok a szezonjára. Bence mindent megtett, hogy továbbfejlődjön, és egyre inkább kijön belőle az a sebesség, ami zsigerből benne van, de mivel korábban egy métert sem gurult ilyen autóval, természetes, hogy időre van szüksége, mire megszokja a WTCR légkörét. Semmi kétségem afelől, hogy hamarosan még szebb eredményekkel örvendeztet meg minket.

Tarolnának a következő szezonban

Elég sok mindent lehet már tudni a következő WTCR-szezonról, a szervezők a 2020-as idény után újra világméretű sorozatban gondolkodnak, és három futam is lesz Európán kívül. A szezon a Hungaroringen indul útjára, aztán a Slovakiaring, a Nürburgring, Vila Real és Aragón következik, mielőtt a mezőny a nyakába veszi a világot, hogy Koreában, Kínában és Makaón álljon rajthoz.

 
Fotó: Zengő Motorsport
 

“Komoly álmokat szövögetünk a következő szezonra. Jelenleg még semmi nem biztos, de könnyen lehet, hogy négyautós csapat leszünk, és azt szeretném, ha rendkívül képzett pilótákkal állnánk rajthoz a következő szezonban.”

“Nem kertelek, kimondom: a csapatbajnokságot és a pilóták versenyét is szeretnénk megnyerni, és ahogy most állnak a dolgok, esélyünk is lesz rá. "A Zengő Motorsport továbbra is éhes a sikerre, és a 2021-es lebonyolítást sokkal inkább magunkénak érezzük, mint az ideit. Rengeteg munka vár ránk, de nagy céljaink vannak, úgyhogy nem lustálkodhatunk” - szögezte le Zoli.

MOL Sportágak
MOL Csapat